The Elder Scrolls V: Skyrim


The Elder Scrolls V: Skyrim (skrótowo Skyrim) – fabularna gra akcji o otwartym świecie, wyprodukowana przez Bethesda Game Studios i wydana przez Bethesda Softworks w 2011 roku. Skyrim jest piątym tytułem z serii The Elder Scrolls oraz kontynuacją gry The Elder Scrolls IV: Oblivion. Gra została zapowiedziana 11 grudnia 2010 roku podczas Spike Video Game Awards i wydana 11 listopada 2011 roku na platformy Microsoft Windows, PlayStation 3 i Xbox 360. Od 12 kwietnia 2012 roku obsługuje również urządzenia Kinect.
Skyrim został stworzony na całkowicie nowym silniku graficznym o nazwie Creation Engine, który zastąpił silnik Gamebryo użyty w dwóch poprzednich grach z serii. Nowy silnik zawiera niektóre z istniejących technologii wykorzystywanych w innych produkcjach Bethesdy, takich jak Oblivion i Fallout 3. Producent wykonawczy Todd Howard oznajmił, że studio zatrudniło nowych pracowników, aby znacznie poprawić wygląd postaci i animacje w stosunku do poprzednich gier Bethesdy.
Edycja kolekcjonerska gry zawierała m.in. figurkę smoka, mapę świata gry, artbook oraz płytę DVD z materiałami z produkcji. Na komputery osobiste gra została wydana w pełnej polskiej wersji językowej z możliwością wyboru oryginalnych głosów, natomiast na konsole tylko w angielskiej wersji językowej.
26 czerwca 2012 roku na platformie Xbox 360 ukazał się pierwszy dodatek do gry o podtytule Dawnguard. Dodaje on możliwość przyłączenia się do jednej z dwóch nowych frakcji: wampirów z klanu Volkihar lub walczących z nimi Obrońców Świtu. 2 sierpnia pojawił się w wersji na system Windows w usłudze Steam, a 2 listopada ukazała się jego pełna polska wersja językowa w wydaniu pudełkowym.